Mindfulness

Mindfulness betyder forenklet sagt bevidst at rette opmærksomheden på nuet på en ikke vurderende måde. Dette er vores tilgang i PAS.

Bekymringer for fremtiden er forbundet med noget, som vi frygter, vil ske i fremtiden. Formår vi at være til stede i Nuet, slipper vi disse bekymringer og kan være nærværende.. her og nu!

I PAS mener vi, at krop og sind hænger sammen. Når vi er stressede, sætter det sig i kroppen, for nogle som spændinger i nakke og hovedpine. Mange får f.eks. maveproblemer, når de er nervøse og skal op til eksamen, eller ondt i maven når de er kede af det. Alt sammen er følelser, som påvirker kroppen. Mange gange er vi slet ikke bevidst om, hvordan kroppen reagerer, når vi bliver følelsesmæssigt påvirket.

Åndedrættet er tæt forbundet til vores følelsesliv. Når vi er kede af det, trækker vi vejret på en bestemt måde, når vi er vrede trækker vi vejret på en anden måde, når vi er glade på en helt tredje måde.

 

Kursus

Som et supplement til behandlingen i PAS, tilbyder vi et eksternt kursus i yoga, meditation og åndedrætsteknikker. Kurset hedder Breathe S.M.A.R.T., og skal ses som et ekstra tilbud og er for dig, som ønsker at arbejde med dig selv på et dybere plan.

Kurset kan lære dig nogle dynamiske vejrtrækningsteknikker, således at du bliver bedre i stand til at rumme de følelser, der opstår inde i dig. Teknikkerne du lærer på kurset, kan nemt bruges hjemme. Få minutters daglig praksis om dagen kan være med til at opretholde balancen.

For at få adgang til kurset, skal du deltage på et intromøde, hvor du får en mere grundig introduktion til forløbet. Vi forbeholder os til hver en tid retten til at afskære dig fra tilbuddet, hvis vi vurderer, at det ikke er hensigtsmæssigt i forhold til dit behandlingsforløb.

Kurset foregår hen over fem sammenhængende hverdagsaftener a' 2-3 timers varighed (mandag-fredag). For at deltage er det afgørende, at du kan deltage alle fem aftener.

Du kan læse mere om kurset på hjemmesiden: www.breathesmart.dk

 

Nogle af fordelene ved kurset kan f.eks. være:

Lavere koncentration i blodet af kortisol (stresshormon) og mælkesyre (stressmarkør)

Anti-depressiv effekt

Angstdæmpende effekt

Stærkere immunforsvar

Lavere kolesterol

Mere energi

Øget sundhed og velvære

Tilstand af afslappet opmærksomhed

Bedre søvn  

En større følelse af ro

Mere overskud

Centrering

background-v2